הכיכר השניה בגודלה בישראל, אחרי כיכר המדינ … הכיכר השניה בגודלה בישראל, אחרי כיכר המדינה בתל אביב. בלב לבה של הכיכר, על מצע אבן שיש, על רקע נופו הכחול של הים התיכון, מונח מונומנט אומנותי של הפסל מוטי מזרחי.
עבודת האמנות "עין השמש" של האמן מוטי מזרחי, פרויקט פיסולי הניצב בלב כיכר אובלית מול הים בכיכר קריית היובל באשדוד. העבודה דמוית עדשת ענק המזכירה ספק עין ספק חללית, נישאת לגובה שמונה עשר מטרים, שהם קוטרה של העדשה. צידה המזרחי של העדשה צהוב ומייצג את השמש, בעוד צידה המערבי אפור כסוף המייצג את הירח. במרכז שני הצדדים הוצבה עדשת זכוכית חצי שקופה קטנה יותר, שמאפשרת לשמש ולירח כמו להילכד או להיבלע בזוויות מסוימות אל תוך העין המרושתת הזו, בהתאם לשעות היום והלילה המשתנות. העדשה כולה נעוצה על צידה בכיפת אבנים אפורה בקוטר של שלושים מטרים, והשתיים מוקפות כיכר אליפטית שקוטרה הארוך מאה וחמישים מטרים, והקצר חמישים וחמישה מטרים. החומרים מהם עשוי הפסל הם קונסטרוקציית מתכת וחיפוי אלומיניום דו שכבתי, זכוכית ונירוסטה, ריצוף אבני אקרשטיין.
האמן מזרחי מציין כי ישנו מספר רב של נקודות מבט דרכן ניתן לראות ולהבין את הפסל. במבט על כלפי הכיכר מטה, מתקבל דימוי של עין המורכב משילוב הכיכר כולה יחד עם משטח הכיפה השחורה והעדשה הנעוצה בה. במבט צדדי נחשף הצופה בכל פעם לצד אחר של העדשה, וכן ניתן לראות את הפסל ממרחק רב. כל זאת ביום, ואילו בלילה לובש הפסל פנים חדשות ומפתיעות. בשעות החשיכה מטופל הפסל בעבודת תאורה המורכבת ממנורות לדים, אשר מאירה בצבעים שונים את פנים הפסל הנשקף החוצה מבעד לעדשות הזכוכית, והן את דפנות העדשה החיצוניות המשנות את צבען.
העבודה על הפסל החלה בשנת 2006, כאשר יצאה החברה לפיתוח אשדוד בקריאה לאמנים להגשת הצעה לתכנון וביצוע אנדרטה שתוצב בכיכר היובל, בה זכתה הצעתו של האמן מוטי מזרחי. בימים אלו נשלמת המלאכה הכוללת בה גם שינוי ופיתוח של השטח המקיף אותה. את התהליך ליווה דניאל הורוביץ שאחראי לפרזנטציה, לייעוץ ולפיקוח העיצובי.
פרשנות מעניינת אודות העבודה האומנותית מלמדת כי הפסל הוא סוג של עד נוכח, שותק, מכיל ומתבונן בסביבתו. הוא עד להיסטוריה של המקום, מגשר בין עבר לעתיד. לאור תחושת הארעיות, חוסר הביטחון, מהווה העין מעין כלי הכלה לאירועים הקורים במרחב שלנו, תחת השמש. היא מתקשרת עם הקוסמוס בהיותה ניצבת מול השמים ומשדרת מרחק וזרות, כגוף שנחת זה עתה מגלקסיה רחוקה – ספק נוחת או ממריא, ספק שוקע או זורח. בפסל מתקיימת דואליות רוחנית - הוא מכיל צד של יום וצד של לילה, מזרח ומערב, שמים וארץ, חמה ולבנה המיוצגים בצדדים השונים של עדשת הענק הפונים בכיוונים הפוכים
האמן מספר שההשראה לפסל מוצאת את מקומה שנים רבות עוד לפני בנייתו, וכי העיסוק בדימוי העין או העדשה נוכחות כבר מראשית דרכו בשנות השבעים. דוגמאות לכך ניתן לראות בעבודותיו כמו: "ידע" (1994), המציגה עדשה שקופה וריקה, כזו המוזנת אינפורמציה ונותרת ריקה ומודעת לריקנותה. דוגמא נוספת מופיעה בעבודה "יד על עין יד על פה" (1973), בה חוסם האמן את פיו ואחת מעיניו ומותיר לצופה המביט בו רק עין אחת שתתקשר איתו דרך עדשת משקפיים עבה.
ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי אשר יחנוך את הכיכר ואת האטרקציה החדשה משבח את חפ"א, החברה לפיתוח אשדוד, אשר לקחה על עצמה את המשימה ובליווי מקצועי העניקה לאשדוד מתנה כה יפה. ד"ר לסרי, הזוכה לחנוך לא מעט פרויקטים חדשים בעיר, יכול לראות את המבקרים הרבים אשר יעמדו אל מול האטרקציה החדשה, נפעמים ופעורי פה, וימהרו לספר לחבריהם על אשדוד היפה.
מובטח שכיכר היובל ו"עין השמש" יהיו נקודה חשובה במפת הסיורים המוצעת למבקרים באשדוד ובודאי תשמש אבן שואבת לתיירים המבקשים לראות דברים חדשים ומיוחדים. תיירים המבקשים לראות דברים חדשים ומיוחדים.
|
LongDescription
|