מקברת קראטמה-בית קברות בדואי
מתוך עמוד ענן
תקציר
מעבודתו של אמיר גלילי: בית קברות משותף וקבוצות נספחות.
למטה הט'לאם בתי קברות המשויכים למטה הט'לאם מצויים גם מחוץ לתחום החיים המסורתי
של שרידי הג'נאּביּב בהר הנגב. בית קברות זה
גדול מאוד מבחינה מספר הקברים לעומת בתי הקברות הבדווים האחרים בנגב, ויש בו מאות רבות של קברים מטיפוסים שונים. הקבר המרכזי מצוי על הגבעה הגבוהה
ביותר בשטח בית הקברות והוא משויך לאבו-ג'ואעד (אבי שבט ג'ואעד ממטה ד'אלם). זהו קבר עתיק, צבוע לבן ומכוסה סימני עלייה לרגל בדים לבנים, ענפים יבשים ועוד. מתשובות זקני שבט הסראחין מתברר שכולם הכירו
את בית הקברות ואת הקבר המרכזי בו, אך לא ידעו לומר דבר על הקבור בו. יש מהם שהקפידו לבקר באתר ולהשתטח על הקבר המרכזי, אף שאינו קשור למטה שלהם. כמה מהם ציינו שמות קרובי משפחה שלהם שנקברו במקום, אך כולם ציינו שבית קברות זה אינו משויך ישירות למטה העזאזמה ולסראחין. כולם קראו לקבר המרכזי בבית הקברות "קַ ּבְ ר אל־טֻ'לְמִי", שהוראתו "קברו של האיש מן הט'לאם", בלי שם מסוים. במילים דומות תיאר אותו גם זקן ממטה אחר — מטה הסְ עִ ידִ ין המתגורר בעמק הערבה. אדם זה הקפיד לציין את בית הקברות כסמן טריטוריאלי של מטהו. לעומת אלה, זקני קבוצת הג'נאּביּב, שרידי מטה הט'לאם בהר הנגב, תיארו אתבית הקברות והקבר המרכזי בו בצורה מפורטת. קברו של הצדיק המקומי )וָּלִי( בבית קברות זה שייך לדבריהם לזקן נכבד ממשפחת אּבו ג'ואעד. על־פי ספרות המחקר,
מידע זה מקרב את משפחת אּבו ג'ואעד לגרעין החברתי של מטה הט'לאם, שמקורו בהר הנגב, ולפיכך אפשר לתארך את ראשיתו של בית הקברות לבואם של הט'לאם
להר הנגב או מעט לפני כן, כלומר למפנה המאות השמונה־עשרה והתשע־עשרה.
אפשר להיווכח כי בתפיסתם של מטות אחרים אין הבדל משמעותי בין הפלגים השונים של מטה הט'לאם, וכולם נחשבים קשורים לבית הקברות המשותף למטה הט'לאם. מתברר שמשפחות אחדות משבט הסראחין נטו לקבור את מתיהן, בעיקר אלו שנקברו במהלך תנועה עונתית, בבית הקברות הזה. תופעה זו מובנת גם בהקשר של קבורה ליד בתי קברות עתיקים, תופעה שכבר נסקרה בעבר, וגם לאור הקשר המיוחד בין שבטי הסראחין והג'נאּביּב שהוזכר לעיל.
הרחבה
סיווג: בית קברות
נגישות:
מקור:עבדכםהנאמן, ליאו
תאריך עדכון: 2/7/2023 15:52:46
קישורים חיצוניים