מזר וזרטל מזהים בכפר זה את העיר גת רימון ה … מזר וזרטל מזהים בכפר זה את העיר גת רימון הנזכרת הן ביהושוע (כא' כד, כה,) יחדיו עם תענך, המזוהת כ' 2 ק"מ מזרחה בתל תענך, כאשר בספר יהושוע בפסוק נ.ד. אנו מוצאים כי שבט אפרים נתן עיר זו ללווים, ובפסוק נה אנו מוצאים כי מחצית שבט מנשה נתן עיר זו ללוויים, ייתכן כי מדובר בעיר בה התיישבו בני יוסף הן אפרים והן מנשה, האחת בעיר והאחת בבנותיה, וכך יכלו שניהם לתת את העיר ללוויים, ייתכן כי מדובר בטעות סופר, ואכן בספר דברי הימים (פרק נא, נד,) אנו מוצאים כי אפרים הם אלו שנתנו את העיר ללוויים, ומחצית בני המנשה נתנו את בלעם (יבלעם המזוהת בתל בלעמה..) ללוויים, ואם כן יוצא כי בני אפרים נתנו עיר זו ללוויים, ועל כן על יש שתמהו על כי כאן בלב נחלת מנשה נמצאים גם בני אפרים (למרות כי יכולה להיות זאת מציאות כפי שמצאנו באזור שכם למשל) ועל כן על אף שעיר זו נזכרת יחדיו עם תענך, בכל זאת בקשו לזהות את גת רימון עם הכפר רמון (סמוך לכביש אלון וממזרח לעופרה) אך מזר וזרטל מזהים עיר זו כאן הן בשל הקרבה הגיאוגרפית לתענך, והן בשל שימור השם, ובשל הממצאים הארכיאולוגים המתאימים לתקופה.
זיהוי נוסף למקום הוא "הדד רימון" הנזכרת בנבואת הנביא זכריה (פרק יב, יא) המזכיר את הדד רימון בבקעת מגידו, היירונימוס אגב, כותב כי הדד רימון הוא שמה הקדום של לגיו שליד מגידו, (מקסימיאנופוליס) ואילו מזר כותב שהדד רימון הוא שם פולחן ולא שם מקום.
הצעת זיהוי נוספת היא לרימון התלמודית הנזכרת הן בתוספתא אוהלות (טו' ,) והן בתוספתא מקוואות.
כאמור יש כפרים נוספים המשמרים את השם רימון, כמו רמון, והכפר רוממאנה, רימון היה שם נפוץ לישובים ישראלים. וממאנה, רימון היה שם נפוץ לישובים ישראלים.
|
Description
|