מנהרת הרכבת הטורקית בראמין - כניסה מצפון
מתוך עמוד ענן
תקציר
המנהרה שנחצבה בתחילת 1915 שימשה כשלוחה של 'רכבת העמק' .מעפולה נסללה מסילה היורדת דרומה לעבר ג'נין והלאה דרך עמקי דותן וסאנור,חצתה את 'רכס חומש' עד למפגש ב'מחטת מסעודיה' (סבסטיה) עם קו הרכבת שחיבר את שכם עם טול כרם שם השתלבה בקו המסילה חיפה-חדרה-לוד. מתחנת סבסטיה המשיך התוואי צפונה במתינות אל המנהרה שנחצבה בסלעי הגיר של 'רכס חומש' וזאת מאחר ולא ניתן היה לסלול מסילה פתוחה עקב חומת הרכס שסגרה כל אפשרות אחרת למעבר.אורך המנהרה כ-210 מ' וההגעה אליה מחייבת תיאום עם הצבא. המנהרה פתוחה למעבר הן בחורף ברכב 4X4 ורכב גבוה בקיץ. פתח המנהרה ודפנותיה בנוים לבנים מסותתות היטב. לאורך המנהרה, בצידה המערבי, שלושה כוכים חצובים ומדופנים בגודל 2.5X1.5 מ'. ניתן להגיע למנהרה ברכב דרך ציר המסילה מתחנת סבסטיה (ארוך) או מצומת הכניסה לבאזריה בכוון צפון מערב על קו הרכס. הכניסה ממש בצומת הכניסה לבזריה רואים את הכניסה במבתר גדול וברור של תוואי המסילה. מהיציאה הצפונית של המנהרה ממשיך התוואי לעבר כביש הגישה לכפרי עמק סאנור (ולכביש 60).
הרחבה על יוזמת הקמת מסילת הברזל ניתן לקרוא בספר 'מאז ועד הנה' שנכתב ע'י ברוך קטינקא,מהנדס הרכבות ומנהל מערך הרכבות בא'י של השלטון העות'מאני בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.
הרחבה
סיווג: אתר היסטורי
נגישות:
מקור:Djordan, עמית הורן, עזריה שטראוס, Nklein, מאיר רוטר, Israelnac, Gal.homesh, דורית ב, דודאר
תאריך עדכון: 11/17/2020 12:12:16
קישורים חיצוניים