שלט "חץ הדורות" - נמל יפו

מתוך עמוד ענן

גרסה מתאריך 04:29, 19 בספטמבר 2020 מאת ליאו (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

   -9999 מ'

תקציר

טיבוע אל-אמיר פארוק – סיפורו של שת"פ איטלקי-ישראלי

אל-אמיר פארוק הייתה אניית הדגל של הצי המצרי בזמן מלחמת העצמאות. האנייה הפציצה באופן תדיר את ערי החוף הישראליות, ותרמה לעליונות המצרית בזירה הימית.

שליחי הרכש הישראלים באירופה חיפשו ציוד שייתן יתרון לצה"ל במערכה הימית. השליחים, שהתרשמו מהאפקטיביות של הצי האיטלקי, מצאו במפעל סמוך למילנו מספר סירות נפץ.

הסירות הממונעות (Speed Boats) הופעלו על ידי הקומנדו הימי האיטלקי (Decima Flottiglia MAS) נגד בריטניה במלחמת העולם השנייה. הן נועדו להשטה במהירות רבה אל עבר המטרה, ורגע לפני ההתנגשות המשיט היה קופץ למים ונאסף ע"י סירה אחרת.

הסירות נרכשו, ונמצא לוחם קומנדו ימי לשעבר, פיורנצו קפריוטי האיטלקי, שידריך את חיילי צה"ל להשתמש בהן.

ב-22 באוקטובר, 1948, התגלה באמצעות תצפית אווירית שהאמיר פארוק ושולת מוקשים עושות דרכן אל חופי עזה, עמוסות במאות חיילים וציוד רב. דוד בן גוריון אישר לתקוף אותן, על אף הפסקת האש שכפתה מועצת הביטחון.

חמישה לוחמים של "היחידה לחבלה ימית" (לימים שייטת 13), בפיקוד יוחאי בן נון, יצאו מנמל יפו עם שלוש סירות נפץ וסירת איסוף. הפעולה צלחה, האמיר פארוק טובעה והאיום על חופי הארץ הוסר.

בין לוחמי "היחידה לחבלה ימית" לפיורנצו קפריוטי נרקם קשר מיוחד בשעה שהדריכם באימונים בכנרת ובפריסה המבצעית בנמל יפו. המדריך האיטלקי אף התנדב להשתתף במבצע, אך לא עשה זאת מחשש שאם ייפול בשבי מצרי, יסבך את איטליה בתקרית דיפלומטית. בשנת 1992 הוענק לקפריוטי התואר "מפקד כבוד של שייטת 13", על ידי מפקד חיל הים הישראלי.

אבן הפינה הוקמה במסגרת פרויקט "חץ הדורות", להנצחת מורשת שיתופי הפעולה של צה״ל עם צבאות זרים.

הרחבה



סיווג: אתר היסטורי
נגישות:
מקור:חץ הדורות, ליאו
תאריך עדכון: 9/19/2020 04:29:31

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים