חורבת עריב

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
שורה 8: שורה 8:
לרגלי המבנה הירדני מיני חציבות מעניינות.
לרגלי המבנה הירדני מיני חציבות מעניינות.
כאן יש לזהות את קרית ערבא דבית לחם יהודה ולא באל ערוב, ומכמה סיבות:
כאן יש לזהות את קרית ערבא דבית לחם יהודה ולא באל ערוב, ומכמה סיבות:
-
א. הישוב אמור להימצא בסמוך לבית לחם, זאת בעקבות אגדת המשיח הקושרת את הולדת המשיח בבירת ערבא דבית לחם יהודה בסמוך לבית לחם. (דבית לחם = של בית לחם). אל ערוב מרוחק יותר ולא ניתן לקשור את אל ערוב כישוב בת/לויאן של בית לחם.
+
א. הישוב אמור להימצא בסמוך לבית לחם, זאת בעקבות אגדת המשיח הקושרת את הולדת המשיח בבירת ערבא דבית לחם יהודה בסמוך לבית לחם. (דבית לחם = של בית לחם). אל ערוב מרוחק יותר ולא ניתן לקשור את אל ערוב כישוב בת/לויאן של בית לחם. לפי הצעתו של פרופ' ב. מזר יש לזהות קרית ערביה שמופיעה במכתבי בר כוכבא עם בירת ערבא דבית לחם יהודה, הנזכרת באגדת המשיח הנ"ל. הוא מניח שמקומה בחרבת עריב או ביותר סמוך לה בין ארטאס לבית אל ערוב, בקרבת בית לחם.  
-
ב. לפי החוקרים הישוב אמור להימצא בין ביתר לעין גדי, ומקום זה נמצא בין ביתר לעין גדי בצורה יותר משכנעת.
+
ב. על פי המחקר הישוב אמור להימצא בין ביתר לעין גדי, ומקום זה נמצא בין ביתר לעין גדי בדיוק רב יותר.
-
ג. ישנו חילוף נוסחאות, (בירושלמי ברכות ב, ה, עמ' א' ובמדרש איכה רבא א, טז): "אמר רבי יודן, בנו של רבי אייבו: מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד וחורש, געתה פרתו. עבר לפניו ערבי אחד ("חד ערביי") ושמע קולה; אמר לו: יהודי, התר שורך והתר קנקנך, שהרי נולד מלך המשיח ("דהא יליד מלכא משיחא"). אמר לו: מה שמו - מנחם ומה שמו של אביו; אמר לו: חזקיה. מנין הוא? מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. הנוסח באיכה רבה: בירת ערבא דבית לחם יהודה".  חילוף הנוסחאות והסמיכות הגדולה בין החורבות מעיד לעניות דעתי על כך שזהו בעצם מקום אחד.
+
ג. ישנו חילוף נוסחאות, (בירושלמי ברכות ב, ה, עמ' א' ובמדרש איכה רבא א, טז): "אמר רבי יודן, בנו של רבי אייבו: מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד וחורש, געתה פרתו. עבר לפניו ערבי אחד ("חד ערביי") ושמע קולה; אמר לו: יהודי, התר שורך והתר קנקנך, שהרי נולד מלך המשיח ("דהא יליד מלכא משיחא"). אמר לו: מה שמו - מנחם ומה שמו של אביו; אמר לו: חזקיה. מנין הוא? מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. הנוסח באיכה רבה: בירת ערבא דבית לחם יהודה".  חילוף הנוסחאות והסמיכות הגדולה בין החורבות מעיד על כך שזהו בעצם מקום אחד בעל שני שמות או שני מקומות הקשורים זה בזה.
-
ד. לפי הצעתו של פרופ' ב. מזר יש לזהות קרית ערביה שמופיעה במכתבי בר כוכבא עם בירת ערבא דבית לחם יהודה, הנזכרת באגדת המשיח הנ"ל. הוא מניח שמקומה בחרבת עריב (ואולי כוונתו לחרבת עירב?) או ביותר סמוך לה בין ארטאס לבית אל ערוב, בקרבת בית לחם. המקום אותו אני מציע אכן סמוך לארטאס ולבית לחם.
+
 
|images=חרבתערב.JPG,
|images=חרבתערב.JPG,
|PointType=חורבה
|PointType=חורבה
|Contributors=עמית הורן, יהונתן המטייל, Marikriber, דניאל ד.
|Contributors=עמית הורן, יהונתן המטייל, Marikriber, דניאל ד.
|csrc=I14
|csrc=I14
-
|LastUpdate=5/17/2015 18:01:53
+
|LastUpdate=5/17/2015 18:17:29
|WinId=633851609136000009
|WinId=633851609136000009
|LongDescription=
|LongDescription=

גרסה מתאריך 18:17, 17 במאי 2015

חרבתערב.JPG

   902 מ'

תקציר

בית חווה מהתקופה הירדנית מדרום לכביש וקדום במעט מצפון לכביש. סביבם חרסים רומיים. המבנה נמצא כ150 מטרים מעל לחיבור של כביש 60 הישן והחדש קצת אחרי צומת אפרת צפון לכיוון הגוש. ניתן לזהות את המבנה לפי עץ האורן הגדול הצומח לידו. ועד סוד קטנטן למטיילים סקרנים.. יש בור גדול ורציני ממש מתחת לעץ! רק חשוב להביא סולם.. תהנו! לרגלי המבנה הירדני מיני חציבות מעניינות. כאן יש לזהות את קרית ערבא דבית לחם יהודה ולא באל ערוב, ומכמה סיבות: א. הישוב אמור להימצא בסמוך לבית לחם, זאת בעקבות אגדת המשיח הקושרת את הולדת המשיח בבירת ערבא דבית לחם יהודה בסמוך לבית לחם. (דבית לחם = של בית לחם). אל ערוב מרוחק יותר ולא ניתן לקשור את אל ערוב כישוב בת/לויאן של בית לחם. לפי הצעתו של פרופ' ב. מזר יש לזהות קרית ערביה שמופיעה במכתבי בר כוכבא עם בירת ערבא דבית לחם יהודה, הנזכרת באגדת המשיח הנ"ל. הוא מניח שמקומה בחרבת עריב או ביותר סמוך לה בין ארטאס לבית אל ערוב, בקרבת בית לחם. ב. על פי המחקר הישוב אמור להימצא בין ביתר לעין גדי, ומקום זה נמצא בין ביתר לעין גדי בדיוק רב יותר. ג. ישנו חילוף נוסחאות, (בירושלמי ברכות ב, ה, עמ' א' ובמדרש איכה רבא א, טז): "אמר רבי יודן, בנו של רבי אייבו: מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד וחורש, געתה פרתו. עבר לפניו ערבי אחד ("חד ערביי") ושמע קולה; אמר לו: יהודי, התר שורך והתר קנקנך, שהרי נולד מלך המשיח ("דהא יליד מלכא משיחא"). אמר לו: מה שמו - מנחם ומה שמו של אביו; אמר לו: חזקיה. מנין הוא? מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. הנוסח באיכה רבה: בירת ערבא דבית לחם יהודה". חילוף הנוסחאות והסמיכות הגדולה בין החורבות מעיד על כך שזהו בעצם מקום אחד בעל שני שמות או שני מקומות הקשורים זה בזה.

הרחבה



סיווג: חורבה
נגישות:
מקור:עמית הורן, יהונתן המטייל, Marikriber, דניאל ד.
תאריך עדכון: 5/17/2015 18:17:29

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים