ריבאט (מיצדית)
מתוך עמוד ענן
תקציר
הכיכר משמרת ריבאט (מיצדית) מהתקופה הפאטימית. תפקידה: תקשורת בין המצודות. התקשורת נערכה באמצעות משואות/מדורות וסימני עשן. כאשר נראתה לעין הצופה שבמגדל התצפית, אניית אויב באופק, ניתן האות, והיו מגייסים לוחמים מהמצודות ומהערים השכנות, כדי לקדם את פני האויב המתקרב זאת על ידי הדלקת מדורה. ישנם עוד כמה מיצדיות כאלה עד לירושלים אשר תפקידם להתריע מפני כובשים אשר מגיעים מהים
המיצדית מהתקופה הפלשתית והפאטימית (המוסלמית המאוחרת). בשיא הגובה במיצדית מצוי עמוד שיש עם עיטור צלב עליו.
הרחבה
ההיסטוריון אל-מוקדסי, בן המאה העשירית
לספירה, מביא תיאור של מערכות האיתות
והאזעקה בארץ ישראל, שסייעו גם לפדיון שבויים
אשר נפלו בידי האויב הביזנטי:
"ולבירה הזאת )רמלה(, בירת המחוז "רבאטאת" על חוף הים, בהן שוהה
חיל-מצב, אליהן מפליגות ספינות של הביזנטים 'שלנדיאת' ו'שואניאת',
כשעמן שבויים של המוסלמים המיועדים למכירה. כי שלושה שבויים
נפדים תמורת מאה דינר, ובכל "רבאט" נמצאים אנשים היודעים את
לשונם ונוהגים ללכת אליהם בשליחויות, ומובאים אליהם סוגי אוכל שונים,
וכאשר נראות אניותיהם, מזעיקים את חיל-המצב, אם היה לילה הדליקו
אבוקות על המגדל של אותו ה'רבאט', ואם היה יום העלו עשן ומכל
'רבאט' )מתמשכים( מספר מגדלים נישאים אל הבירה בהם הוצבו אנשים.
מדליקים אש במגדל של ה'רבאט' אחר-כך במגדל הבא אחריו, ואחר-כך
באחר, ולא עוברת שעה עד שניתן אות האזעקה לגיוס בבירה. מכים בתוף
על המגדל וקוראים להיזעק אל אותו ה'רבאט', )אז( יוצאים האנשים עם
נשק וכוח, וצעירי הכפרים מתאספים ואחר יחל הפדיון. יש ואיש אחד יכול
לקנות איש אחד, ואילו אחר משליך דרהם או טבעת עד שיאספו די כסף
לקניית השבויים אשר עמם. וה'רבאטאת' של המחוז הזה, אשר בהן
מתקיים פדיון השבויים הן: עזה מימאס, אשקלון מאחוז = נמל, אזדוד =
אשדוד, מאחוז-יבנה יפו וארסוף".
סיווג: אתר ארכיאולוגי
נגישות:
מקור:עדיעטר, Tzafrirt1, Marikriber
תאריך עדכון: 8/19/2013 18:32:02
קישורים חיצוניים