מזבח מנוח

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(שם:מזבח מנוח. תיאור:הוראות הגעה: נכנסים לאזור התעשיה הר-טוב, ממשיכים ברחוב הראשי מערבה, פונים ברחוב הראשון שמאלה, מימין מופיעה גבעה טבעית ו)
(שם:מזבח מנוח. תיאור:הוראות הגעה: נכנסים לאזור התעשיה הר-טוב, ממשיכים ברחוב הראשי מערבה, פונים ברחוב הראשון שמאלה, מימין מופיעה גבעה טבעית ו)
 
שורה 6: שורה 6:
|Name=מזבח מנוח
|Name=מזבח מנוח
|Description=הוראות הגעה: נכנסים לאזור התעשיה הר-טוב, ממשיכים ברחוב הראשי מערבה, פונים ברחוב הראשון שמאלה, מימין מופיעה גבעה טבעית ובה חצובה חציבה ארוכה ועמוקה במקביל לקו החשמל. המזבח מצוי על גדת החציבה הצפונית.
|Description=הוראות הגעה: נכנסים לאזור התעשיה הר-טוב, ממשיכים ברחוב הראשי מערבה, פונים ברחוב הראשון שמאלה, מימין מופיעה גבעה טבעית ובה חצובה חציבה ארוכה ועמוקה במקביל לקו החשמל. המזבח מצוי על גדת החציבה הצפונית.
 +
הגישה דרך המדרון ישר מן הכביש תלולה וקוצנית
וכל כותב יואל אליצור: מזבח זה הוא אחד משלושה מזבחות עולה עתיקים חצובים בסלע הידועים בארץ (השניים האחרים התגלו בשומרון הקדומה ובקרבת שילה). פרטיו נודעו לראשונה בפרסומיהם של חוקרים ישראלים באמצע המאה העשרים. מידותיו קרובות למידות מזבח העולה שבמשכן: "חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה המזבח ושלש אמות קֹמתו" (שמות כז, א). כנגד הכַּרְכֹּב הסובב את המזבח שבתורה (שם, פסוק ה), יש במזבח זה מגרעת המקיפה ומקטינה במקצת את חלקו העליון. על ראשו ספלולים שחלקם מחוברים זה לזה בחריצים ושימשו כנראה לניסוך יין או שמן הבאים כקרבן עצמאי או כמלווים לקרבן מן החי (במדבר טו, ד-ז). החציבה בסלע הטבעי היא אולי מקבילה למזבח אדמה או מזבח אבנים בלתי מסותתות (שמות כ, כא-כב; דברים כז, ו), המסמלת פשטות בעבודת הא-ל. המזבח שלפנינו ממוקם בנקודה שמתחת למדרון ההר, בניגוד לעבודת האלילים שהיתה בדרך כלל על פסגות ההרים (דברים יב, ב; הושע ד, יג ועוד). לאור הנתונים דלעיל אפשר לשער שהמזבח שימש לפולחן ישראלי מונותיאיסטי.
וכל כותב יואל אליצור: מזבח זה הוא אחד משלושה מזבחות עולה עתיקים חצובים בסלע הידועים בארץ (השניים האחרים התגלו בשומרון הקדומה ובקרבת שילה). פרטיו נודעו לראשונה בפרסומיהם של חוקרים ישראלים באמצע המאה העשרים. מידותיו קרובות למידות מזבח העולה שבמשכן: "חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה המזבח ושלש אמות קֹמתו" (שמות כז, א). כנגד הכַּרְכֹּב הסובב את המזבח שבתורה (שם, פסוק ה), יש במזבח זה מגרעת המקיפה ומקטינה במקצת את חלקו העליון. על ראשו ספלולים שחלקם מחוברים זה לזה בחריצים ושימשו כנראה לניסוך יין או שמן הבאים כקרבן עצמאי או כמלווים לקרבן מן החי (במדבר טו, ד-ז). החציבה בסלע הטבעי היא אולי מקבילה למזבח אדמה או מזבח אבנים בלתי מסותתות (שמות כ, כא-כב; דברים כז, ו), המסמלת פשטות בעבודת הא-ל. המזבח שלפנינו ממוקם בנקודה שמתחת למדרון ההר, בניגוד לעבודת האלילים שהיתה בדרך כלל על פסגות ההרים (דברים יב, ב; הושע ד, יג ועוד). לאור הנתונים דלעיל אפשר לשער שהמזבח שימש לפולחן ישראלי מונותיאיסטי.
שורה 11: שורה 12:
בראש ההר שמעלינו (כ-750 מטרים ממערב-צפון-מערב) נמצאים חורבותיה של צרעה הידועה מן המקרא ומקורות קדומים אחרים, אשר נשתמרה בשמה הקדום עד העת החדשה.
בראש ההר שמעלינו (כ-750 מטרים ממערב-צפון-מערב) נמצאים חורבותיה של צרעה הידועה מן המקרא ומקורות קדומים אחרים, אשר נשתמרה בשמה הקדום עד העת החדשה.
מיקומו של המזבח כאן מזכיר את "המזבח" הנקרא גם "הצור" בשדה ליד צרעה שעליו הקריב מנוח אביו של שמשון קרבן: "ויהי איש אחד מצרעה ממשפחת הדני ושמו מנוח ... ויבא מלאך הא-להים עוד אל האשה והיא יושבת בשדה ... ויקח מנוח את גדי העזים ואת המנחה ויעל על הצור לה' ... ויהי בעלות הלהב מעל המזבח השמימה ויעל מלאך ה' בלהב המזבח ומנוח ואשתו רֹאים ..." (שופטים יג, ב-כ).בשנת 1921 שמע חוקר ארץ ישראל יוסף ברסלבי את הזיהוי הזה מפי ערבי תושב צַרְעָה (שאולי שמעו ממסיירים אירופיים?): "האד'א מַד'בַּח מַנוּח".
מיקומו של המזבח כאן מזכיר את "המזבח" הנקרא גם "הצור" בשדה ליד צרעה שעליו הקריב מנוח אביו של שמשון קרבן: "ויהי איש אחד מצרעה ממשפחת הדני ושמו מנוח ... ויבא מלאך הא-להים עוד אל האשה והיא יושבת בשדה ... ויקח מנוח את גדי העזים ואת המנחה ויעל על הצור לה' ... ויהי בעלות הלהב מעל המזבח השמימה ויעל מלאך ה' בלהב המזבח ומנוח ואשתו רֹאים ..." (שופטים יג, ב-כ).בשנת 1921 שמע חוקר ארץ ישראל יוסף ברסלבי את הזיהוי הזה מפי ערבי תושב צַרְעָה (שאולי שמעו ממסיירים אירופיים?): "האד'א מַד'בַּח מַנוּח".
-
|images=nzcjnbuj.JPG,מבט קרוב על המזבח.JPG,2021-05-24T16_32_05.674567172358.jpg
+
|images=nzcjnbuj.JPG,מבט קרוב על המזבח.JPG,2021-05-24T16_32_05.674567172358.jpg,2023-05-28T19_07_22.487557567690.jpg
|Accessibility=
|Accessibility=
|PointType=אתר ארכיאולוגי
|PointType=אתר ארכיאולוגי
-
|Contributors=עמית הורן, Marikriber, ליאו, מאיר כהנא, Infant, Mydaf, שמעון כהן, מאיר רוטר, קטנוע שטח, Yehuda65
+
|Contributors=עמית הורן, Marikriber, ליאו, מאיר כהנא, Infant, Mydaf, שמעון כהן, מאיר רוטר, קטנוע שטח, Yehuda65, דש"א
|csrc=mobile
|csrc=mobile
-
|LastUpdate=5/24/2021 13:33:01
+
|LastUpdate=5/28/2023 16:05:57
|WinId=633570025857979429
|WinId=633570025857979429
|LongDescription=כביש מגיע ממש סמוך למזבח-1.11.2019
|LongDescription=כביש מגיע ממש סמוך למזבח-1.11.2019

גרסה אחרונה מתאריך 16:05, 28 במאי 2023

Nzcjnbuj.JPG

   272 מ'

תקציר

הוראות הגעה: נכנסים לאזור התעשיה הר-טוב, ממשיכים ברחוב הראשי מערבה, פונים ברחוב הראשון שמאלה, מימין מופיעה גבעה טבעית ובה חצובה חציבה ארוכה ועמוקה במקביל לקו החשמל. המזבח מצוי על גדת החציבה הצפונית. הגישה דרך המדרון ישר מן הכביש תלולה וקוצנית

וכל כותב יואל אליצור: מזבח זה הוא אחד משלושה מזבחות עולה עתיקים חצובים בסלע הידועים בארץ (השניים האחרים התגלו בשומרון הקדומה ובקרבת שילה). פרטיו נודעו לראשונה בפרסומיהם של חוקרים ישראלים באמצע המאה העשרים. מידותיו קרובות למידות מזבח העולה שבמשכן: "חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה המזבח ושלש אמות קֹמתו" (שמות כז, א). כנגד הכַּרְכֹּב הסובב את המזבח שבתורה (שם, פסוק ה), יש במזבח זה מגרעת המקיפה ומקטינה במקצת את חלקו העליון. על ראשו ספלולים שחלקם מחוברים זה לזה בחריצים ושימשו כנראה לניסוך יין או שמן הבאים כקרבן עצמאי או כמלווים לקרבן מן החי (במדבר טו, ד-ז). החציבה בסלע הטבעי היא אולי מקבילה למזבח אדמה או מזבח אבנים בלתי מסותתות (שמות כ, כא-כב; דברים כז, ו), המסמלת פשטות בעבודת הא-ל. המזבח שלפנינו ממוקם בנקודה שמתחת למדרון ההר, בניגוד לעבודת האלילים שהיתה בדרך כלל על פסגות ההרים (דברים יב, ב; הושע ד, יג ועוד). לאור הנתונים דלעיל אפשר לשער שהמזבח שימש לפולחן ישראלי מונותיאיסטי.

בראש ההר שמעלינו (כ-750 מטרים ממערב-צפון-מערב) נמצאים חורבותיה של צרעה הידועה מן המקרא ומקורות קדומים אחרים, אשר נשתמרה בשמה הקדום עד העת החדשה. מיקומו של המזבח כאן מזכיר את "המזבח" הנקרא גם "הצור" בשדה ליד צרעה שעליו הקריב מנוח אביו של שמשון קרבן: "ויהי איש אחד מצרעה ממשפחת הדני ושמו מנוח ... ויבא מלאך הא-להים עוד אל האשה והיא יושבת בשדה ... ויקח מנוח את גדי העזים ואת המנחה ויעל על הצור לה' ... ויהי בעלות הלהב מעל המזבח השמימה ויעל מלאך ה' בלהב המזבח ומנוח ואשתו רֹאים ..." (שופטים יג, ב-כ).בשנת 1921 שמע חוקר ארץ ישראל יוסף ברסלבי את הזיהוי הזה מפי ערבי תושב צַרְעָה (שאולי שמעו ממסיירים אירופיים?): "האד'א מַד'בַּח מַנוּח".

הרחבה

כביש מגיע ממש סמוך למזבח-1.11.2019 המזבח צמוד לכביש על הסוללה .מצריך טיפוס קצר.קצה העליון של המזבח נראה מהכביש.

סיווג: אתר ארכיאולוגי
נגישות:
מקור:עמית הורן, Marikriber, ליאו, מאיר כהנא, Infant, Mydaf, שמעון כהן, מאיר רוטר, קטנוע שטח, Yehuda65, דש"א
תאריך עדכון: 5/28/2023 16:05:57

קישורים חיצוניים

מבט קרוב על המזבח.JPG100px2023-05-28T19 07 22.487557567690.jpg



כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים