תל בלאטה - שכם המקראית

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
שורה 5: שורה 5:
|MeasuredByGPS=No
|MeasuredByGPS=No
|Name=תל בלאטה - שכם המקראית
|Name=תל בלאטה - שכם המקראית
-
|Description=תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית - ברזל ומתקופות מאוחרות יותר. המעיין שהזין את העיר מסומן בנקודה כחולה ליד התל - עין בלאטה, אך כיום הוא תפוס.שכם מופיעה במקורות רבים מאד, החל מיעקב המגיע לשכם והורג את אנשי העיר על אונס ביתו דינה, המשך במעמד הברכה והקללה שקרה ליד שכם, בין גריזים לעיבל, והלאה בשל פרסום העיר בכל התקופות ומרכזיותה האסטרטגית, עד ימינו.
+
|Description=תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית ומתקופות מאוחרות יותר. החפירות שנערכו במקום בעונות חפירה שונותף חשפו ממצאים רבים המתאימים לסיפורי העיר וגלגוליה במקרא ובהם שכבות חורבן הקשורות להם.
-
תל בלאטה היא שכם המקראית
+
 
 +
לצין כי שם התל "בלאטה" תרגומו לעברית הינו בלוט, היינו אלון, והוא נושא בחובו את המסורת באשר לנאמר במקרא בהגיע אברהם אבינו למקום, "עד מקום שכם עד אלון מורה" בהמשך אבימלך מומלך למלך "עם אלון מצב אשר בשכם" האלון או הבלוט נשמר בשם התל, תל בלאטה.
 +
 
 +
המעיין שהזין את העיר מסומן בנקודה כחולה ליד התל - עין בלאטה, אך כיום הוא תפוס.
 +
 
 +
שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה. שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים השבועים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה.
|PointType=תל
|PointType=תל
-
|Contributors=עמית הורן, דניאל ד.
+
|Contributors=עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר
|csrc=I14
|csrc=I14
-
|LastUpdate=4/4/2011 16:04:28
+
|LastUpdate=10/22/2012 21:21:54
|WinId=633518397501659994
|WinId=633518397501659994
|LongDescription=
|LongDescription=

גרסה מתאריך 21:21, 22 באוקטובר 2012

   523 מ'

תקציר

תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית ומתקופות מאוחרות יותר. החפירות שנערכו במקום בעונות חפירה שונותף חשפו ממצאים רבים המתאימים לסיפורי העיר וגלגוליה במקרא ובהם שכבות חורבן הקשורות להם.

לצין כי שם התל "בלאטה" תרגומו לעברית הינו בלוט, היינו אלון, והוא נושא בחובו את המסורת באשר לנאמר במקרא בהגיע אברהם אבינו למקום, "עד מקום שכם עד אלון מורה" בהמשך אבימלך מומלך למלך "עם אלון מצב אשר בשכם" האלון או הבלוט נשמר בשם התל, תל בלאטה.

המעיין שהזין את העיר מסומן בנקודה כחולה ליד התל - עין בלאטה, אך כיום הוא תפוס.

שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה. שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים השבועים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה.

הרחבה



סיווג: תל
נגישות:
מקור:עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר
תאריך עדכון: 10/22/2012 21:21:54

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים