תל בלאטה - שכם המקראית
מתוך עמוד ענן
שורה 5: | שורה 5: | ||
|MeasuredByGPS=No | |MeasuredByGPS=No | ||
|Name=תל בלאטה - שכם המקראית | |Name=תל בלאטה - שכם המקראית | ||
- | |Description=תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית | + | |Description=תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית ומתקופות מאוחרות יותר. החפירות שנערכו במקום בעונות חפירה שונותף חשפו ממצאים רבים המתאימים לסיפורי העיר וגלגוליה במקרא ובהם שכבות חורבן הקשורות להם. |
- | + | ||
+ | לצין כי שם התל "בלאטה" תרגומו לעברית הינו בלוט, היינו אלון, והוא נושא בחובו את המסורת באשר לנאמר במקרא בהגיע אברהם אבינו למקום, "עד מקום שכם עד אלון מורה" בהמשך אבימלך מומלך למלך "עם אלון מצב אשר בשכם" האלון או הבלוט נשמר בשם התל, תל בלאטה. | ||
+ | |||
+ | המעיין שהזין את העיר מסומן בנקודה כחולה ליד התל - עין בלאטה, אך כיום הוא תפוס. | ||
+ | |||
+ | שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה. שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים השבועים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה. | ||
|PointType=תל | |PointType=תל | ||
- | |Contributors=עמית הורן, דניאל ד. | + | |Contributors=עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר |
|csrc=I14 | |csrc=I14 | ||
- | |LastUpdate= | + | |LastUpdate=10/22/2012 21:21:54 |
|WinId=633518397501659994 | |WinId=633518397501659994 | ||
|LongDescription= | |LongDescription= |
גרסה מתאריך 21:21, 22 באוקטובר 2012
תקציר
תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית ומתקופות מאוחרות יותר. החפירות שנערכו במקום בעונות חפירה שונותף חשפו ממצאים רבים המתאימים לסיפורי העיר וגלגוליה במקרא ובהם שכבות חורבן הקשורות להם.
לצין כי שם התל "בלאטה" תרגומו לעברית הינו בלוט, היינו אלון, והוא נושא בחובו את המסורת באשר לנאמר במקרא בהגיע אברהם אבינו למקום, "עד מקום שכם עד אלון מורה" בהמשך אבימלך מומלך למלך "עם אלון מצב אשר בשכם" האלון או הבלוט נשמר בשם התל, תל בלאטה.
המעיין שהזין את העיר מסומן בנקודה כחולה ליד התל - עין בלאטה, אך כיום הוא תפוס.
שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה. שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים השבועים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה.
הרחבה
סיווג: תל
נגישות:
מקור:עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר
תאריך עדכון: 10/22/2012 21:21:54
קישורים חיצוניים