כנסיית דומינוס פלוויט / כנסיית הדמעה

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(דף חדש: {{Point |Lon=35.241909635854995 |Lat=31.777937990456042 |Height=755 |MeasuredByGPS=No |Name=כנסיית דומינוס פלוויט / כנסיית הדמעה |Description=כנסייה ...)
שורה 5: שורה 5:
|MeasuredByGPS=No
|MeasuredByGPS=No
|Name=כנסיית דומינוס פלוויט / כנסיית הדמעה
|Name=כנסיית דומינוס פלוויט / כנסיית הדמעה
-
|Description=כנסייה קתולית בנויה בצורת דמעה, שייכת למסדר הפרנציסקאני והיא מציינת את יגונו של ישו ובכיו בשוטטו במקום לאחר שחבריו תלמידיו נרדמו בטרם הוסגר לסנהדרין על ידי יהודה איש קריות.
+
|Description=כנסייה קתולית בנויה בצורת דמעה, שייכת למסדר הפרנציסקאני והיא מציינת את יגונו של ישו ובכיו על נבואת החורבן שניבא.
|LongDescription=כבר בתקופה הביזאנטית הייתה כאן כנסייה שחרבה במאה השביעית לספירה בפלישה הפרסית. אולם לא ברור מדוע, כנסיה זו לא שוקמה על ידי הצלבנים, אלא זכתה לעדנה מחודשת דווקא במאה הנוכחית.
|LongDescription=כבר בתקופה הביזאנטית הייתה כאן כנסייה שחרבה במאה השביעית לספירה בפלישה הפרסית. אולם לא ברור מדוע, כנסיה זו לא שוקמה על ידי הצלבנים, אלא זכתה לעדנה מחודשת דווקא במאה הנוכחית.
-
כנסיית דומינוס פלוויט (Dominus Flevit ''האדון בכה'' בלטינית) נבנתה בשנת 1955 על ידי האדריכל האיטלקי אנטוניו ברלוצי, ( שבנה גם את שכנתה בסמוך כנסיית כל העמים/גת שמנים) ברלוצ'י תכנן את מבנה הכנסייה בצורה של דמעה, על פי המסורת הנוצרית בדבר יגונו של ישו בלילה לאחר הסעודה האחרונה בו הוסגר לקראת הבוקר לידי הסנהדרין בגת שמנים למרגלות הר הזיתים, וגם כי בהר הזיתים בכה ישו ב"נבאו" את חורבנה של ירושלים.
+
כנסיית דומינוס פלוויט (Dominus Flevit ''האדון בכה'' בלטינית) נבנתה בשנת 1955 על ידי האדריכל האיטלקי אנטוניו ברלוצי, ( שבנה גם את שכנתה בסמוך כנסיית כל העמים/גת שמנים) ברלוצ'י תכנן את מבנה הכנסייה בצורה של דמעה, על פי המסורת הנוצרית שבהר הזיתים בכה ישו ב"נבאו" את חורבנה של ירושלים וגם בגלל יגונו של ישו בלילה לאחר הסעודה האחרונה בו הוסגר לקראת הבוקר לידי הסנהדרין בגת שמנים למרגלות הר הזיתים.
-
בלוצ'י כפי שנהג בכנסיית כל העמים שילב את שרידי הכנסייה הביזאנטית בזו החדשה, אך בשינוי משמעותי: בעוד שהכנסייה הביזנטית פנתה (בדומה לרוב הכנסיות בעולם) מזרחה, הכנסייה אותה בנה פונה דווקא מערבה, כלפי ירושלים אליה עמד ישו וביכה את חורבנה, מה גם שמכיוון זה עומדים אל מול כנסיית הקבר.
+
ברלוצ'י כפי שנהג בכנסיית כל העמים שילב את שרידי הכנסייה הביזאנטית בזו החדשה, אך בשינוי משמעותי: בעוד שהכנסייה הביזנטית פנתה (בדומה לרוב הכנסיות בעולם) מזרחה, הכנסייה אותה בנה פונה דווקא מערבה, כלפי ירושלים אליה עמד ישו וביכה את חורבנה, מה גם שמכיוון זה עומדים אל מול כנסיית הקבר.
במאמר מעניין של יונתן אדלר, הוא מזהה את האתר וסביבתו עם מקום בו נהגו לשרוף את הפרה האדומה בימי בית המקדש השני. וזאת מתוך שנאמר כי ממקום זה צריך היה השורף לראות את פתח בית המקדש, וגם כי שריפת הפרה האדומה הייתה על משטח סלע, שתחתיו חלל ריק, כך שהאפר לא יקבל טומאה מהקרקע. ואכן במקום זה נמצאים חללים רבים מתחת לפני הסלע.
במאמר מעניין של יונתן אדלר, הוא מזהה את האתר וסביבתו עם מקום בו נהגו לשרוף את הפרה האדומה בימי בית המקדש השני. וזאת מתוך שנאמר כי ממקום זה צריך היה השורף לראות את פתח בית המקדש, וגם כי שריפת הפרה האדומה הייתה על משטח סלע, שתחתיו חלל ריק, כך שהאפר לא יקבל טומאה מהקרקע. ואכן במקום זה נמצאים חללים רבים מתחת לפני הסלע.
-
בחצר הכנסייה, סמוך לכניסה, נתגלו גם כ-60 מערכות קבורה מימי בית שני ומתחילת התקופה הביזנטית, ובהן 122 גלוסקמאות ושבעה סרקופגים, על ארונות קבורה אלה נחרטו שמות עבריים, לצד תשליב האותיות חִי ורוֹ היווניות, המציינות את תחילת שמו של ישו המשיח (כריסטוס), ואופייניות לארונות קבורה נוצריים מהמאה הראשונה לספירה ימי טרום ראשית הנצרות  אז כונו היהודים שהאמינו בישו "נצרנים" (ישו מנצרת..) ייתכן כי במקום ניקברו נצרנים אלו שהיו עדין בשלב טשטוש בין נוצרי ויהודי. והחזיקו במסורות של ישו למקום.
+
בחצר הכנסייה, סמוך לכניסה, נתגלו גם כ-60 מערכות קבורה מימי בית שני ומתחילת התקופה הביזנטית, ובהן 122 גלוסקמאות ושבעה סרקופגים, על ארונות קבורה אלה נחרטו שמות עבריים, לצד תשליב האותיות חִי ורוֹ היווניות, המציינות את תחילת שמו של ישו המשיח (כריסטוס), ואופייניות לארונות קבורה נוצריים מהמאה הראשונה לספירה ימי טרום ראשית הנצרות  אז כונו היהודים שהאמינו בישו "נצרנים" (ישו מנצרת..) ייתכן כי במקום ניקברו נצרנים אלו שהיו עדין בשלב טשטוש בין נוצרי ויהודי. והחזיקו במסורות של ישו למקום. חלק גדול מהגלוסקמאות מוצגות במקום לצד פתחי המערות
במקום ניתן להבחין גם בפסיפס הביזאנטי שעבר שימור, ובחצר הכנסייה גת ביזאנטית יפה שגם בה פסיפס.
במקום ניתן להבחין גם בפסיפס הביזאנטי שעבר שימור, ובחצר הכנסייה גת ביזאנטית יפה שגם בה פסיפס.
-
 
|Accessibility=רכב פרטי
|Accessibility=רכב פרטי
|PointType=אתר נוצרי
|PointType=אתר נוצרי
-
|Contributors=מאיר רוטר
+
|Contributors=מאיר רוטר, ליאו
|csrc=SZ17
|csrc=SZ17
-
|LastUpdate=10/13/2011 21:18:54
+
|LastUpdate=7/20/2015 21:06:56
|WinId=634541375341584286
|WinId=634541375341584286
|ExtLinks=
|ExtLinks=
|images=
|images=
}}
}}

גרסה מתאריך 21:06, 20 ביולי 2015

   755 מ'

תקציר

כנסייה קתולית בנויה בצורת דמעה, שייכת למסדר הפרנציסקאני והיא מציינת את יגונו של ישו ובכיו על נבואת החורבן שניבא.

הרחבה

כבר בתקופה הביזאנטית הייתה כאן כנסייה שחרבה במאה השביעית לספירה בפלישה הפרסית. אולם לא ברור מדוע, כנסיה זו לא שוקמה על ידי הצלבנים, אלא זכתה לעדנה מחודשת דווקא במאה הנוכחית.

כנסיית דומינוס פלוויט (Dominus Flevit האדון בכה בלטינית) נבנתה בשנת 1955 על ידי האדריכל האיטלקי אנטוניו ברלוצי, ( שבנה גם את שכנתה בסמוך כנסיית כל העמים/גת שמנים) ברלוצ'י תכנן את מבנה הכנסייה בצורה של דמעה, על פי המסורת הנוצרית שבהר הזיתים בכה ישו ב"נבאו" את חורבנה של ירושלים וגם בגלל יגונו של ישו בלילה לאחר הסעודה האחרונה בו הוסגר לקראת הבוקר לידי הסנהדרין בגת שמנים למרגלות הר הזיתים. ברלוצ'י כפי שנהג בכנסיית כל העמים שילב את שרידי הכנסייה הביזאנטית בזו החדשה, אך בשינוי משמעותי: בעוד שהכנסייה הביזנטית פנתה (בדומה לרוב הכנסיות בעולם) מזרחה, הכנסייה אותה בנה פונה דווקא מערבה, כלפי ירושלים אליה עמד ישו וביכה את חורבנה, מה גם שמכיוון זה עומדים אל מול כנסיית הקבר.

במאמר מעניין של יונתן אדלר, הוא מזהה את האתר וסביבתו עם מקום בו נהגו לשרוף את הפרה האדומה בימי בית המקדש השני. וזאת מתוך שנאמר כי ממקום זה צריך היה השורף לראות את פתח בית המקדש, וגם כי שריפת הפרה האדומה הייתה על משטח סלע, שתחתיו חלל ריק, כך שהאפר לא יקבל טומאה מהקרקע. ואכן במקום זה נמצאים חללים רבים מתחת לפני הסלע.

בחצר הכנסייה, סמוך לכניסה, נתגלו גם כ-60 מערכות קבורה מימי בית שני ומתחילת התקופה הביזנטית, ובהן 122 גלוסקמאות ושבעה סרקופגים, על ארונות קבורה אלה נחרטו שמות עבריים, לצד תשליב האותיות חִי ורוֹ היווניות, המציינות את תחילת שמו של ישו המשיח (כריסטוס), ואופייניות לארונות קבורה נוצריים מהמאה הראשונה לספירה ימי טרום ראשית הנצרות אז כונו היהודים שהאמינו בישו "נצרנים" (ישו מנצרת..) ייתכן כי במקום ניקברו נצרנים אלו שהיו עדין בשלב טשטוש בין נוצרי ויהודי. והחזיקו במסורות של ישו למקום. חלק גדול מהגלוסקמאות מוצגות במקום לצד פתחי המערות

במקום ניתן להבחין גם בפסיפס הביזאנטי שעבר שימור, ובחצר הכנסייה גת ביזאנטית יפה שגם בה פסיפס.

סיווג: אתר נוצרי
נגישות: רכב פרטי
מקור:מאיר רוטר, ליאו
תאריך עדכון: 7/20/2015 21:06:56

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים