נבי ע'ית
מתוך עמוד ענן
שורה 8: | שורה 8: | ||
במקום "מקאם" (ציון קבר-לא הקבר עצמו) מבנה שיח ולו כיפה צבועה בתכלת, חדר בודד ובו קבועה בדופן הדרומית שקע המחרב לכוון מכה. נבי ע'ית הינו "נביא הטללים" או "נביא הרוויה" (כפי שמתורגם שמו מערבית) ובעבר היו ערביי השומרון בשנות בצורת מגיעים למקום, נודרים נדרים ושוחטים כבשים כשפניהם למכה. | במקום "מקאם" (ציון קבר-לא הקבר עצמו) מבנה שיח ולו כיפה צבועה בתכלת, חדר בודד ובו קבועה בדופן הדרומית שקע המחרב לכוון מכה. נבי ע'ית הינו "נביא הטללים" או "נביא הרוויה" (כפי שמתורגם שמו מערבית) ובעבר היו ערביי השומרון בשנות בצורת מגיעים למקום, נודרים נדרים ושוחטים כבשים כשפניהם למכה. | ||
- | במאמר מפורט (קובץ לפני אפרים ובנימין מנשה...) מזהה הדר' יואל אליצור את ארץ צוף מולדתו של שמואל הנביא כאן באזור זה, ועל כן גם את "תומר דבורה" מקום ישיבתה של דבורה הנביאה "והיא יושבת בין הרמה ובין בית אל בהר אפרים" כאשר את בית אל ניתן לזהות עם הכפר בית-אלו הסמוך המשמר שם קדום זה ובו ממצאים ארכיאולוגים מתאימים. על הצעת זיהוי זאת מוסיף חזקי בצלאל בהצעת זיהוי מנומקת היטב את הזיהוי לעיר "הרמה" או "הרמתים צופים" של הר אפרים עם חורבת א-שונה (חורבת בית עוויס) מדרום לכיפה זאת, ועל כן ניתן לזהות את האתר הזה כאן, כ"תומר דבורה" בו ישבה לשפוט דבורה הנביאה, המקום אכן תמיר מעל סביבתו, והנה הוא גם נושא מסורות קדושה מוסלמיות, ועליו אנו גם מוצאים מזבח פולחן עתיק. | + | במאמר מפורט (קובץ לפני אפרים ובנימין מנשה...) מזהה הדר' יואל אליצור את ארץ צוף מולדתו של שמואל הנביא כאן באזור זה, ועל כן גם את "תומר דבורה" מקום ישיבתה של דבורה הנביאה "והיא יושבת בין הרמה ובין בית אל בהר אפרים" כאשר את בית אל ניתן לזהות עם הכפר בית-אלו הסמוך המשמר שם קדום זה ובו ממצאים ארכיאולוגים מתאימים. על הצעת זיהוי זאת מוסיף חזקי בצלאל בהצעת זיהוי מנומקת היטב את הזיהוי לעיר "הרמה" או "הרמתים צופים" של הר אפרים עם חורבת א-שונה (חורבת בית עוויס) מדרום לכיפה זאת, ועל כן ניתן לזהות את האתר הזה כאן, כ"תומר דבורה" בו ישבה לשפוט דבורה הנביאה, המקום אכן תמיר מעל סביבתו, והנה הוא גם נושא מסורות קדושה מוסלמיות, ועליו אנו גם מוצאים מזבח פולחן עתיק. ובשל המצאותו בארץ צוף ארץ הנביאים, המקום לא מכונה שיח ע'ית, אלא נביא ע'ית, נביא ולא שיח. |
כאמור על הכיפה ממערב למבנה השיח משטח חצוב באורך 17מ' עם עץ שז'אבו מזהה אותו כבמה כנענית עם שני כבשׁים. במורד הצפוני יש בורות מים ענקיים ובראש הכיפה לצד מבנה השיח, ניתן להבחין בגדר אבנים עתיקות שנשמרו לכמה נדבחים, שרידי דתות ומערות ובורות מים. כמו כן באזור אבני פסיפס מכנסיה. ממצא חרסים מן התקופה הכנענית, בית ראשון ובית שני, רומי וביזנטי. | כאמור על הכיפה ממערב למבנה השיח משטח חצוב באורך 17מ' עם עץ שז'אבו מזהה אותו כבמה כנענית עם שני כבשׁים. במורד הצפוני יש בורות מים ענקיים ובראש הכיפה לצד מבנה השיח, ניתן להבחין בגדר אבנים עתיקות שנשמרו לכמה נדבחים, שרידי דתות ומערות ובורות מים. כמו כן באזור אבני פסיפס מכנסיה. ממצא חרסים מן התקופה הכנענית, בית ראשון ובית שני, רומי וביזנטי. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
|Contributors=אורא, עמית הורן, אריה בלוט, מאיר רוטר | |Contributors=אורא, עמית הורן, אריה בלוט, מאיר רוטר | ||
|csrc=I14 | |csrc=I14 | ||
- | |LastUpdate=8/28/2011 19: | + | |LastUpdate=8/28/2011 19:50:41 |
|WinId=633445572653787183 | |WinId=633445572653787183 | ||
|LongDescription= | |LongDescription= |
גרסה מתאריך 19:50, 28 באוגוסט 2011
תקציר
כיפה גבוהה ובולטת בזכות החורשה שעליה.
במקום "מקאם" (ציון קבר-לא הקבר עצמו) מבנה שיח ולו כיפה צבועה בתכלת, חדר בודד ובו קבועה בדופן הדרומית שקע המחרב לכוון מכה. נבי ע'ית הינו "נביא הטללים" או "נביא הרוויה" (כפי שמתורגם שמו מערבית) ובעבר היו ערביי השומרון בשנות בצורת מגיעים למקום, נודרים נדרים ושוחטים כבשים כשפניהם למכה. במאמר מפורט (קובץ לפני אפרים ובנימין מנשה...) מזהה הדר' יואל אליצור את ארץ צוף מולדתו של שמואל הנביא כאן באזור זה, ועל כן גם את "תומר דבורה" מקום ישיבתה של דבורה הנביאה "והיא יושבת בין הרמה ובין בית אל בהר אפרים" כאשר את בית אל ניתן לזהות עם הכפר בית-אלו הסמוך המשמר שם קדום זה ובו ממצאים ארכיאולוגים מתאימים. על הצעת זיהוי זאת מוסיף חזקי בצלאל בהצעת זיהוי מנומקת היטב את הזיהוי לעיר "הרמה" או "הרמתים צופים" של הר אפרים עם חורבת א-שונה (חורבת בית עוויס) מדרום לכיפה זאת, ועל כן ניתן לזהות את האתר הזה כאן, כ"תומר דבורה" בו ישבה לשפוט דבורה הנביאה, המקום אכן תמיר מעל סביבתו, והנה הוא גם נושא מסורות קדושה מוסלמיות, ועליו אנו גם מוצאים מזבח פולחן עתיק. ובשל המצאותו בארץ צוף ארץ הנביאים, המקום לא מכונה שיח ע'ית, אלא נביא ע'ית, נביא ולא שיח.
כאמור על הכיפה ממערב למבנה השיח משטח חצוב באורך 17מ' עם עץ שז'אבו מזהה אותו כבמה כנענית עם שני כבשׁים. במורד הצפוני יש בורות מים ענקיים ובראש הכיפה לצד מבנה השיח, ניתן להבחין בגדר אבנים עתיקות שנשמרו לכמה נדבחים, שרידי דתות ומערות ובורות מים. כמו כן באזור אבני פסיפס מכנסיה. ממצא חרסים מן התקופה הכנענית, בית ראשון ובית שני, רומי וביזנטי.
מקאם בעל שם זהה קיים גם במסגד הכפר סעיר שבין חברון לגוש עציון.
נשקים חובה.
תודה רבה לז'אבו ארליך על איסוף המידע בנושא.
הרחבה
סיווג: אתר מוסלמי
נגישות: ברגל
מקור:אורא, עמית הורן, אריה בלוט, מאיר רוטר
תאריך עדכון: 8/28/2011 19:50:41
קישורים חיצוניים