בית הרם / יוליאס / ליויאס

מתוך עמוד ענן

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

   -209 מ'

תקציר

"בית הרם\ן" מוזכר לראשונה בספר במדבר כאחת הערים של שבט גד (במדבר חב 34-36). בספר יהושוע "בית הרם" מוזכרת שוב, כחלק מנחלת שבט גד (יג 27). בימי בית שני יוספוס מתאר את "בית הרם" כאחת הערים היהודיות המרכזיות בעבר הירדן. הוא מציין שלאחר מותו של הורדוס ארמונו ב"בית הרם" נשרף ע"י פורעים (מלחמת ב ד ב 59). יותר מאוחר הורדוס אנטיפס מבצר את הישוב, ונותן לו השם "יוליאס" על שם ליויאס, אשת אוגוסטוס (מלחמ ב ט א 168, קדמוניות יח ב א 27). יוליאס נמסרה לנחלתו של אגריפס השני (מלחמת ב יג ב 252; קדמוניות כ ח ד 159) בעת דיכוי המרד היהודי הגדול, לאחר קרב עקוב בביתנבריס (תל נמרים), יוספוס מתאר כיצד פלקידוס כובש גם את יוליאס וסביבתה. מענין שלמרות שיוספוס חוזר וקורא לה "יוליאס", כנראה שתחילה השם היה השם הראשונה שלה "ליויאס", ורק לאחר שאומצה ע"י משפחת אוגוסטוס המנוח שונה שמה (ושם העיר) ל"יוליאס". ומענין, שדוקא השם הזמני בסוף השתמר בתקופה הרומית מאוחרת והביזנטית פליניוס הזקן למשל מתאר את התמרים המשובחים ביותר כהתמרים המגיעים מפצאליס, ארכלאיס וליויאס. גם הגיאוגרף ממ2 תלמי מונה את ליויאס בין "הערים שממזרח לירדן". ואכן אבסביוס באונומסטיקון מבהיר ש"בתי רמתא" היא בימיו ליויאס. הצליינים של התקופה הביזנטית אגריה, תיאודוסיוס ואנטונינוס כולם מבקרים ב"ליויאיס", וחלקם מתארים מרחצאות מרפא ("מרחצאות משה") במקום. שם המקום המקראי השתמר בשם הערבי של המקום. לא נעשו בו חפירות, וכנראה גם לא יעשו כי האקרופוליס משמש בית קברות מוסלמי. עם זאת, כבר גליק עמד על העובדה שאין באתר עדויות מתקופת הברזל. גרייבס וסטרפלינג מציעים שתל א-רמה הוא מרכז מסחרי אזרחי של ליויאס, אך המרכזי המנהלי היה בתל אל-חמאם, כיון שיש שם גם עדויות מהתקופה הרומית-ביזנטית, כולל מרחץ 35 על 50 מ' ("מרחצאות משה"?)

הרחבה



סיווג: תל
נגישות:
מקור:Danny the Digger
תאריך עדכון: 1/24/2022 16:32:07

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים