תל בלאטה - שכם המקראית

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
שורה 13: שורה 13:
שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה.
שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה.
שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים הגבוהים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם נכללת כעיר מרכזית בנחלת יוסף ונושבת על ידי בניו בגבול בין מנשה לאפרים (נרמזת בברכת יעקב ליוסף "ובין כתפיו ישכון" שכם היושבת בין כתפי הר עיבל והר גריזים), בשכם נקבר יוסף הצדיק באותה חלקת השדה שנקנתה על ידי יעקב, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך שם הוא גם ממולך למלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה.
שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים הגבוהים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם נכללת כעיר מרכזית בנחלת יוסף ונושבת על ידי בניו בגבול בין מנשה לאפרים (נרמזת בברכת יעקב ליוסף "ובין כתפיו ישכון" שכם היושבת בין כתפי הר עיבל והר גריזים), בשכם נקבר יוסף הצדיק באותה חלקת השדה שנקנתה על ידי יעקב, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך שם הוא גם ממולך למלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה.
 +
בליל ט"ו בשבט תשע"ד היה בתל הביקור הראשון של מבקרים שמאושר ע"י הצבא שהיה כלול בכנס שכם הראשון.
|PointType=תל
|PointType=תל
-
|Contributors=עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר
+
|Contributors=עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר, אייל24
|csrc=I14
|csrc=I14
-
|LastUpdate=10/22/2012 21:28:20
+
|LastUpdate=2/25/2014 15:05:28
|WinId=633518397501659994
|WinId=633518397501659994
|LongDescription=
|LongDescription=

גרסה מתאריך 15:05, 25 בפברואר 2014

   523 מ'

תקציר

תל גדול עם ממצאים כנעניים מרשימים מאד הכוללים מקדש גדול וחומה קיקלופית מרשימה, לצד הארמונות, ויש גם ממצאים מרשימים מהתקופה הישראלית ומתקופות מאוחרות יותר. החפירות שנערכו במקום בעונות חפירה שונות חשפו ממצאים רבים המתאימים לסיפורי העיר וגלגוליה במקרא ובהם שכבות חורבן הקשורות להם.

לצין כי שם התל "בלאטה" תרגומו לעברית הינו בלוט, היינו אלון, והוא נושא בחובו את המסורת באשר לנאמר במקרא בהגיע אברהם אבינו למקום, "עד מקום שכם עד אלון מורה" בהמשך אבימלך מומלך למלך "עם אלון מצב אשר בשכם" האלון או הבלוט נשמר בשם התל, תל בלאטה.

המעיין שהזין את העיר מסומן בנקודה כחולה ליד התל - עין בלאטה, אך כיום הוא תפוס.

שכם מופיעה במקורות רבים מאד, היא מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות כבר למן המלך שנוסרת השלישי (1878-1843 לפנה"ס)ובמקרא היא מופיעה כמקום הראשון בארץ ישראל בו מבקר אברהם אבינו מייד עם הגיעו לארץ ישראל, ובו הקים מזבח ל-ה. גם יעקב מגיע לשכם ויושב בסמיכות לה ואף רוכש שם חלקת שדה, בהמשך נאלץ יעקב לעזוב את שכם לאחר נקמת שמעון ולוי באנשי שכם בשל מעשה דינה. שכם נזכרת שוב במקרא בהקשר למעמד הברכה והקללה שנערכו על ההרים הגבוהים משני צדיה הר הברכה גריזים, והר הקללה עיבל, שכם נכללת כעיר מרכזית בנחלת יוסף ונושבת על ידי בניו בגבול בין מנשה לאפרים (נרמזת בברכת יעקב ליוסף "ובין כתפיו ישכון" שכם היושבת בין כתפי הר עיבל והר גריזים), בשכם נקבר יוסף הצדיק באותה חלקת השדה שנקנתה על ידי יעקב, שכם מופיעה כעיר מרכזית בעלילות אבימלך שם הוא גם ממולך למלך, שכם הייתה לעיר הממלכה הראשונה למלכות ישראל ובה הומלך ירבעם מלך ישראל הראשון, והיא שבה ומזכרת כמה פעמים במקרא כעיר חשובה. בליל ט"ו בשבט תשע"ד היה בתל הביקור הראשון של מבקרים שמאושר ע"י הצבא שהיה כלול בכנס שכם הראשון.

הרחבה



סיווג: תל
נגישות:
מקור:עמית הורן, דניאל ד., מאיר רוטר, אייל24
תאריך עדכון: 2/25/2014 15:05:28

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים