שער פשפש כניסה \ יציאה להולכי רגל לנען

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

88 מ'

תקציר

תחנה יציאה - מס' 1 במסלול אופניים דרומי סמוך לסככת תחנת "אגד" - תחבורה ציבורית ליד פשפש הכניסה לנען - לכיוון גני הדר. מצורף קישור לספר "עוטף נען - מסלול אופניים דרומי"

הרחבה

מסלול דרומי - "האמבטיה של בתיה" מזכרת בתיה, יער חולדה, צומת נחשון, עינות גיבתון מישורי - גבעי......... אורך המסלול: 32 ק"מ

תיאור המסלול יציאה מנען -1- על הכביש לכיוון רחובות. רוכבים בשול הימני ומקפידים לא לעלות אף פעם לכביש. 100 מטר אחרי שעוברים את הכיכר לבית הספר גוונים פונים שמאלה )דרומה( לדרך עפר -2- באורך 2 ק"מ, שתביא אתכם לגני יוחנן, ובהמשך למזכרת בתיה. זוהי דרך מנדטורית וניתן להבחין לאורכה בשרידי ריצוף. והוותיקים בוודאי זוכרים את "צעדת ארבעת הימים" שצעדה בדרך זו ממש, בשנות החמישים, השישים והשבעים של המאה הקודמת מיער בן שמן לירושלים, כאשר שופטים צופים בקבוצות התלמידים, החיילים והאזרחים הצועדים ומדרגים את איכות הצעידה )תלבושת, מורל...(. כמה מאות מטרים אחרי בית משפחת נוימן (חצילים), המטופח למשעי, שימו לב מימינכם לבית משפחת ברקוביץ'-3- עטור פסלי מתכת צבעוניים )צומת הרחובות גפן והדרים(. עם קצת מזל )או חוצפה( תפגשו את בעל הבית אלעזר שיראה לכם את הרהיטים, שעוני הקיר וכלי הנגינה שממלאים את הבית - הכל מעשה ידי הזהב שלו במשך עשרות שנים. אני ניגנתי אתו דואט בגיטרה שבנה )הוא ניגן במפוחית(, ואפילו זכינו בכוס משקה צונן מידי זוגתו דינה. אתרים נוספים על הנתיב במזכרת בתיה - בית הכנסת שמימן הברון רוטשילד -4- אשר תמך במזכרת בתיה מראשיתה )בתיה הייתה אמו של הברון(, ובקרקעיתו היה סליק; הבאר הראשונה -5- שנחפרה ב-1884 עם אנטיליה משוחזרת (מתקן שאיבה שהופעל על ידי בהמות); משוריין -6- ; ובית קברות -7- שבמרכזו קבר הרב שמואל מוהליבר, מחולל תנועת חיבת ציון. הקבר נמצא בתוך מבנה שהוא שיחזור המבנה שבו היה הרב קבור בביאליסטוק, טרם העלאת עצמותיו לישראל. ביציאה הדרומית ממזכרת בתיה פונים שמאלה (מזרחה) על כביש 411 לכיוון חולדה. אחרי כשני ק"מ עוברים מעל כביש 6, ואחרי עוד קילומטר פונים ימינה ל- "אתר מקורות" -8- (יש שלט). זהו שילוב מעניין של אתר הנצחה לטייסי מטוס שהתרסק סמוך למקום זה כאשר המריא מתל נוף, גן מטופח ואתר של חברת מקורות המספר את סיפור קווי המים לירושלים. באתר "פסלי" מגופים, חתכי צינורות מים גדולים, עד 100 צול (קוטר כ 2.5- מטר), ושלטי הסבר לאתר ולנוף שמסביב. חוזרים לכביש וממשיכים עוד 2 ק"מ לקיבוץ חולדה. מיד אחרי יקב ברקן מסתתר לו משמאל בית הקברות המקומי -9- , ובו קברו של השר פנחס לבון שגר בחולדה לפני שעבר לתל אביב (קראו בוויקיפדיה על "פרשת לבון" או "עסק הביש" או "הפרשה" שהסעירה וטלטלה את המדינה בראשית דרכה).בחלקה הצבאית שורה ארוכה ועצובה של קברים - 20 מתוך 23 חללי שיירת חולדה. השיירה, שיצאה ב 31.3.1948- לירושלים, שקעה בבוץ סמוך לצומת טל שחר. מפקד המשוריין פורץ המחסומים פוצץ את הרכב על הפצועים שבו. 22 מאנשי השיירה נהרגו ועימם טרקטוריסט צעיר, בן 17.5 , שנשלח לחלץ את המכוניות השקועות. קילומטר נוסף על הכביש יביא אתכם ליער חולדה - אתר פיקניקים ואפילו חתונות. ביער מספר אתרים: בריכת מים עגולה -10- מוקפת שלטים שמספרים במלל, בתמונות ובציורים את סיפור הזרמת המים לירושלים הנצורה; אנדרטת העבודה וההגנה שיצרה בתיה לישנסקי משנת 1930 (נחנכה ב-1937)לזכר שרה שנפלה בתל חי ואחיה אפרים צ'יזיק בן הגליל שבא לסייע לאנשי חולדה ונפל על הגנתה; בית הרצל ובתוכו מוזיאון תולדות חולדה; שדרת עצי הוושינגטוניות -11- שזכתה להיות מונצחת בסצנת דחיפת הרכב בתחילת הסרט הישראלי "איים אבודים". חוצים את יער חולדה באחד הכבישים שבתוכו ומעפילים לאנדרטת חיל ההנדסה -12- בקצה הדרומי של קיבוץ משמר דוד. באתר מתקן עם לחצן שיפעיל הסבר מוקלט על המקום. רוכבים קילומטר עד שער הכניסה לקיבוץ, ושם פונים ימינה (דרום מזרחה) לדרך עפר שמובילה לראש גבעה הצופה אל צומת נחשון, ובה גן הפסלים הקסום -13- של חבר הקיבוץ גדי פריימן: פסלי אבן וברונזה, שולחנות אבן מעוצבים, פינות ישיבה. מהגן יורדים לצומת נחשון (קילומטר בדרך עפר ועוד קילומטר וחצי על כביש 44 , כמעט הכול בירידה), פונים שמאלה לכיוון לטרון ואחרי 400 מטרים, בדרך העפר הראשונה שמאלה, רוכבים אל מטוס הנורד -14-. זהו מטוס תובלה צרפתי משונה בעל שני מנועים ושני זנבות. לפני 40 שנה צנחתי ממנו או מאחדים מ-28 אחיו ששירתו בחיל האוויר עד הוצאתם משירות ב-1978. בהמשך דרך העפר עוד נוסטלגיה: זחל"מ (משוריין משונה בעל לגלים מקדימה ושרשראות מאחור, על אחד כזה חציתי את תעלת סואץ במלחמת יום כיפור). רוכבים בדרך עפר בשוליים המערביים של מושב בקוע אל יער המגינים -15- שהוא "היער של כרמי יוסף". רוכבים שמחפשים ריגושי אקסטרים יכולים להעפיל לראש היער ולרדת במסלולי "סינגל" אתגריים ("סינגל" הוא כינוי לשבילי אופניים צרים ומתפתלים שצצו בשנים האחרונות כפטריות אחרי הגשם בכל רחבי הארץ, בעיקר בפארקים וביערות).חוזרים לכביש 44, חוצים אותו (צריך להעביר את האופניים ואת עצמכם מעל מעקה הבטיחות של הכביש), עולים כמה עשרות מטרים לאורך הכביש לנקודה הכי גבוהה, ועולים שם על דרך עפר שתיקח אתכם מערבה. מזהים שוב את שדרת הוושינגטוניות שפגשנו ביער חולדה. מושכים לכיוון הקצה הימני (הצפוני) של השדרה, אשר בה ממוקם מצפה טל -16- אתר הנצחה מקסים לסגן טל צמח מחולדה שלמד בבית הספר בגבעת ברנר ושירת כקצין ב"מגלן". נהרג ב-2002 בגיל 21. מכאן רוכבים צפונה לכיוון החממות של מושב פדיה. בנקודה גבוהה בלב השדות תזהו את בריכת המים העגולה -17- לאחרונה הוסר החלק התחתון של סולם הברזל שלה, ולא ניתן עוד לטפס עליה, אבל גם הנוף למרגלותיה יפה. חוצים את כביש 6 בגשר מסילת הרכבת לירושלים ומגיעים לשמורת גיבתון -18-. כאן מצפה הפתעה למי שמכיר את השמורה (מי לא?)- כבר לא צריך לנסוע עד צפון איטליה כדי לחפש אגמים - למרגלות תל מלוט צץ לו אגם גדול במסגרת עבודות שיקום והסדרה של השמורה. גם ראש התל הפך השנה למצפור הנצחה ללוחם סיירת אגוז, סמ"ר רפנאל מוסקל, ממזכרת בתיה שנפל במלחמת לבנון השנייה (2006). תל מלוט זוהה בעבר עם העיר התנכ"ית גיבתון. חבר נען מצא כאן אוצר מטבעות גדול... אופס, מותר לגלות? מעבר לתל, מתחת פסי הרכבת לבאר שבע, יש מעבר היישר לבית העלמין של מושב יציץ. חוצים את המושב ומצפינים דרך חממות רמות מאיר וקן התוכי ישר עד השער הראשי של נען.מקלחת, ארוחת צהריים ולישון.