נ.ג 644 -מקבץ -טומולי

תצפית הר ערקוב.JPG

632 מ'

תקציר

הפסגה המזרחית של הר ערקוב.ההר בנוי מתצורת "מטרד" האאוקנית הבנויה מקרטון-גיר וקונגלומרט. מקבץ טומולי מאכלס את הפסגה המזרחית.

הרחבה

מסלול החודש–הר ערקוב מאת: עידן שרון דמינו לעצמכם הר, הר בו האבנים מספרות סיפורים על בני אדם שחיו פה לפני אלפי שנים,הר ובו בורות מים עתיקים מימי הנבאטים שבמימיהם השקו את שירותהגמליםשנדדו עלדרך הבשמים מתימן לעזה, הרבו נושבת רוח קלה וצוננת ומערה להסתתר מהשמש החמה.הר ערקוב הוא ההר שלכם, וכל זה קורה ממש שם...איך מגיעים?למגיעים מצפון, נוסעים דרומה על כביש00, עוברים אתבאר שבע ואת שדה בוקר ומגיעים לתחנת הדלק של עבדת,שם נשאיר את המכונית.למגיעים מדרום נושאים על כביש00צפונה ועוברים אתמצפה רמון וכלא נפחה עד לתחנת דלק של עין עבדת.בתחנת דלק ישנם שירותים, ברזים למילוי מים וגםyellow,ארומה ומקדונלס לרעבים.סיפור דרךמתחנת הדלק של עבדת חוצים את הכבישהראשי )00( לכיוון מערב–מול תחנתהדלק. חוצים לכיוון תחנת האוטובוס שממולומתחברים לשביל גיפים שחור באורך של1ק"מ. בסוף השביל מתחברים לחיבור שלנחל צין עם נחל עבדת. בחיבור עם הנחלפונים ימינה והולכים עם הדרך השחורהבתוך הנחל עד שרואיםפתחבצד שמאל עםסימון כחול. בקרבת הפיצולבורות רמליה,בורות מים עתיקיםמימי הנבטים,ששופצוומכילים מיםקרים שזרמו בנחלבשיטפונותהאחרונים.לאחר הטבילה מתחבריםלמסלול הכחול ומטפסיםלהר ערקוב.העלייהלפסגה הולכת על תוואי דרך עתיקהאשרחודשה ע"י חוג נוער הר הנגב לפניכשנתיים. מגעים לפסגה לתצפית יפה עלעבדת ונחל צין. ממשיכים ללכת על הפסגהבשביל הכחול כאשר בדרך אפשרלראות הרבהאבנים מושחרות ועליהם ציור סלע )ניתן לקרואיותר על ציורי סלע בכתבה עליהם(. ממשכים עלהפסגה עד לחיבור עם שביל ירוק בו ניתן לבחור,אם רוצים לקצר פונים ימינה וחוזרים לנחל צין ואםיש עוד כוח שווה ומומלץ לפנות שמאלה, לראותעוד כמה מצבורים של ציורי סלע ומערה שבהנמצאו גם ציורי סלע עתיקים מאוד! שני המסלוליםחוזרים לנחל צין )ראו מפה מצורפת(.ניתן להוסיף לטיול ביקור בעין עבדת או בעירהנבטית עבדת )קרוח בתשלום(או בחלקו העליוןשל נחל צין שגם הוא מלא במים!! )מסומן במפההמצורפת מעין מעריף ועד לתחנת דלק שלעבדת( פרטי המסלול:מעגלי: כןאורך:6/8ק"מקושי: בינוני / קשהמים במסלול: ישנק' עניין: ציורי סלע, בורות מים, מערהנחל צין ליד בורות רמליה אחרי השיטפון. צילם: יניב דובובסקיציורי סלע על הר ערקוב. צילם יובל בר און